Ürtiker

Ürtiker, diğer adıyla Kurdeşen, vücudun çeşitli bölgelerinde birkaç milimetre ile santimetre boyutlarında deriden kabarık, kızarık ve kaşıntılı “ürtika” adı verilen lezyonlarla seyreden bir hastalıktır.

Bu lezyonların oluşumunda vücutta bulunan mast hücrelerinden salgılanan “Histamin” molekülü önemli bir rol oynar. Kurdeşen lezyonlarının en önemli özelliği bir lezyonun 24 saat içerisinde kaybolmasıdır, bir lezyon kaybolur ve bu sürede yeni lezyonlar ortaya çıkar, lezyonlar “yer değiştirirler”. Anjiyoödem denilen, yüzde ve göz kapaklarında şişme ve kızarma ile birlikte görülebilir.

Kabarıklıkların kaybolup vücudun farklı yerlerinde ortaya çıkması tipiktir. Kurdeşen oldukça sık görülmesi, şiddetli kaşıntı olması ve kozmetik açıdan sorunlara neden olması nedeniyle önemli bir hastalıktır. Hastalık her yaşta görülebilir. Akut (6 haftadan kısa süren) ve kronik (6 haftadan uzun süren) olarak ikiye ayrılır. Kronik ürtikerin ayrıca soğuk ürtikeri, sıcak ürtikeri, dermografik ürtiker, akuajenik ürtiker, kolinerjik ürtiker ve basınç ürtikeri – gibi bir çok alt tipi mevcuttur. Akut ürtiker, ilaç kullanımı (sıklıkla antibiyotik ve ağrı kesiciler), enfeksiyonlar, yiyecekler ve çeşitli alerjenler tarafından tetiklenebilmekle birlikte Kronik ürtiker sıklıkla bir nedene bağlı değildir (idiyopatik), ancak ayrıntılı olarak altta yatan neden olup olmadığı araştırılmalıdır.

Ürtiker tedavisi Dermatologlar tarafından yapılmaktadır Tedavide antihistaminikler başta olmak üzere sistemik ve biyolojik ajanlar (omalizumab) kullanılmaktadır.

Ürtikerin tipine göre uygun tedavi kişiye özel planlanmaktadır.